بهطور کلی، درباره ارزشیابی پیشرفت تحصیلی سه رویکرد کلان در محافل علمی مورد بحث و تجربه در نظامهای آموزشی قرار گرفته است. این سه رویکرد عبارتاند از:
ارزشیابی از یادگیری1
ارزشیابی برای یادگیری2
ارزشیابی به مثابه یادگیری3.
هر یک از این سه رویکرد بنیادهای فکری و نظری خاص و شیوههای ویژهای دارند و هر یک مدعی بهترین روش ارزشیابی پیشرفت تحصیلی هستند. از نظر تاریخی هم به ترتیب مذکور در فضای علمی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ظاهر شدهاند؛ یعنی با تحولات علمی در حوزههای علمی روانشناسی، روششناسی ارزشیابی و مانند اینها ارتباط دارند.
اگر بخواهیم نسبت بین الگوی ارزشیابی کیفی توصیفی و این سه رویکرد را بحث کنیم، به اجمال و بدون ورود به بحثهای موشکافانه و دقیق، باید بگوییم که این الگوی ارزشیابی برخی مواضع رویکرد ارزشیابی از یادگیری» را در خود دارد؛ آنجا که به ارائه تصویری کلی از عملکرد دانشآموز و تصمیمگیری براساس آن توجه میکند و میکوشد اطلاعات فرایندی را به کمک ابزاری مانند پوشه کار ترکیب و تألیف کند تا زمینه را برای تصمیمگیریهای پایانی فراهم نماید.
1. assessment of learning
2. assessment for learning
3. assessment as learning
منبع: https://www.roshdmag.ir/fa/article/22550/%D8%A7%D8%B1%D8%B2%D8%B4%DB%8C%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%DA%A9%DB%8C%D9%81%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D8%B5%DB%8C%D9%81%DB%8C
درباره این سایت