محل تبلیغات شما
کلهر(1384) در مطالعات خود نشان داد که ارزشیابی توصیفی زمینه ی توجه به رشد شناختی،عاطفی، اجتماعی، جسمانی را محقق کرده است. همچنین امیری(1386) نشان داد که بینانگیزه انجام تکالیف درسی دانش آموزان دختر و پسر در طرح ارزشیابی توصیفی و مقایسهبا ارزشیابی کمی در پایه های اول تا سوم تفاوت معنا داری وجود دارد. نعمتی(1386) در پژوهشی با عنوان تاثیر ارزشیابی در یادگیری دانش آموزان ابتدایی شهرستانخرم آباد از دیدگاه معلمان نشان داد که: ارزشیابی در بهبود دانش آموزان موثر است،بهداشت روانی محیط یادگیری-یاددهی را افزایش می دهد، در کاهش اضطراب امتحان تاثیردارد، باعث کاهش تکرار پایه می شود، باعث کاهش تجدیدی، مردودی و ترک تحصیل و باعثحذف فرهنگ بیست گرایی می شود. ازدیدگاه برخی از معلمان طرح ارزشیابی توصیفی در بهبود یادگیری نقش بسزایی داشته وهمچنین والدین بیشتر به نقش ارزشیابی توصیفی در خلاقیت و نوآوری دانش آموزان اشارهمی کنند. یکی دیگر از مزایای این طرح مشارکت و فعالیت بیشتر دانش آموزان در کلاسدر مقایسه با ارزشیابی سنتی می باشد و تاثیر زیادی بر ماندگاری ذهنی و کاهش رقابتناسالم در بین دانش آموزان دارد. تکیه ارزشیابی کمی بر حفظ و ارزشیابی کیفی بر فهمیدن است، در ارزشیابی کیفی باج دادن به دانش آموز برای گرفتن نمر ة بالاتر حذف شده است، و ارزشیابی از میزان یادگیری دانش آموزان است، آزمونهای عملی و کار گروهی در این طرح بیشتر شده است، در این طرح چون دانش آموزان همیشه به صورت گروهی ارزشیابی می شوند تکیهبرمعلومات گروه است و در ارزشیابی فردی دچار مشکل می شوند. رقابت های منفی و چشم و هم چشمی ها از بین رفته است، حس حسادت بین دانش آموزان در این طرح بسیار کم شده است، رقابتهای ناسالم، بدبینی، دشمنی، صحبت علیه دانش آموزان دیگر، کمک نکردن به همکلاسی ها و انتقامجوییحذف و رقابت سالم ایجادشده، تاثیرات بد حاصل از نمر ة کم برای دانش آموزان ضعیف، احساس حقارت، زیر پا له شدن، سرکوب شدن، انگشتنماییدر این طرح حذف شده است، معلم و دانش آموز در این طرح ارتباط بیشتری دارند.(آزاددیسفانی، صانعی مهری)
نگارش:ارسلان زینلی

منابع: چالشهای ارزشیابی کیفی در حوزه اجرا و آموزش، زهرا آزاد دیسفانی، زهره صانعی مهری

کلهر، م، (1384) بررسی میزان تحقق اهداف طرح ارزشیابیتوصیفی در استان قزوین.

نعمتی(1386)

معایب ارزشیابی نمره ای

محاسن ارزشیابی توصیفی

سه رویکرد کلان درباره ارزشیابی پیشرفت تحصیلی

ارزشیابی ,دانش ,آموزان ,طرح ,است، ,توصیفی ,دانش آموزان ,این طرح ,ارزشیابی توصیفی ,در این ,ارزشیابی کیفی

مشخصات

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

نمایندگی ایمان همسفران Maria's collection معرفی و آثار معرق استاد ریاحی epinazret relungmilro timulmodogs روستای گوری افشاگر طالب شهادت یک گمرکی سایه دخت